GRAS Pamflet
2006 was het jaar van de Gemeenteraadsverkiezingen, de formering van een nieuw College en de formulering van een nieuw Collegeprogramma. Platform GRAS greep dit moment aan voor het opstellen van het GRAS-Pamflet: een concrete opsomming van ruimtelijke thema’s, onderwerpen en ontwikkelingskansen waar het nieuwe gemeentebestuur zich over zou moeten buigen in de komende collegeperiode.

De kracht van het GRAS-Pamflet lag in het feit dat het hier niet gaat om losse punten, maar om nadrukkelijk gezamenlijk gedragen en gezamenlijk tot stand gekomen ambities, noties, thema’s, plannen en ideeën. Zodoende wilde het GRAS-Pamflet het nieuwe gemeentebestuur op inspirerende wijze attenderen op de interessante thema’s, onderwerpen en ontwikkelingsrichtingen, gestut op concrete actoren en allianties van (grote) beeldbepalende instellingen en de Groninger ‘business community. Geïnspireerd op Luuk Boelens’ Boumalezing 2005 ‘Voorbij de stad en voorbij het Plan’, knipoogde het GRAS-Pamflet bovendien naar een governance-achtige aanpak.
De eerste bijeenkomst in het kader van het later dit jaar te verschijnen GRAS Pamflet stond in het teken van het definiëren van de Unique Selling Points van Groningen. Onder leiding van Luuk Boelens en Hans Mommaas kwamen Ed Taverne, Rutger Middendorp, Marcel Tankink, Dick Jansen en Frank van Genne tot diverse interessante thema's die later dit jaar verder zullen worden uitgewerkt. Namens Platform GRAS namen Karin Hazewinkel, Peter Michiel Schaap en Hanneke Rolden deel aan de brainstorm.