Kennisboo(s)t 2015: Jos van den Hende over het vernieuwde hoofdstation
Hoofdstation Centraal
Station Groningen, het hoofdstation, maakt zich op voor haar tweede jeugd. De spoorlijnen van Groningen en Friesland worden met elkaar verbonden en het stationsgebied wordt meer dan ooit de centrale knoop in de ov-netwerken in het noorden. Het emplacement achter het station verhuist; er ontstaat ruimte voor de stad en een tweede entree. Jos van den Hende praatte de luisteraars bij over de belofte van het vernieuwde station. Een verhaal over kansen, dromen, ‘ballen’ en opgaven.
Lunchen terwijl je luistert: dat kon én mocht bij de Kennisboost. Dus namen de luisteraars hun eigen boterham mee of kochten voor een paar euro een lekkere en inspirerende GRAS-lunch.


Jos van den Hende (1966) studeerde af aan de Academie van Bouwkunst Groningen met een project over het Station Europapark (Kempkensberg). Daarna werkte hij als architect/stedenbouwer bij diverse ingenieurs- en architectenbureaus. Vanuit zijn grote interesse voor infrastructuur en de publieke ruimte ontwierp hij aan spoorlijnen, wegen, bruggen en stationsgebouwen als Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en (de spoortunnel van) Delft. Hij was medeverantwoordelijk voor de vormgevingsvisie voor de Hogesnelheidslijn-Zuid, was architect bij het projectbureau HSL/A16 en werkte verder aan diverse uitbreidingsplannen voor Schiphol. Momenteel werkt hij bij Bureau Spoorbouwmeester. Hij is lid van het kwaliteitsteam Stationsgebied Groningen en betrokken bij de plannen voor het station en de Spoorzone.