Kennisboo(s)t: Cor Wagenaar over de openbare ruimte als uithangbord

28 oktober 2013

Camillo Sitte, de befaamde Weense theoreticus, was ervan overtuigd: de gebouwde omgeving is bij uitstek geschikt om mensen op te voeden in de mores en de traditie van de stedelijke samenleving. Hij zal niet hebben bevroed dat ook hedendaagse reclamemakers zich dat zeer bewust van zijn. De billboard qualities of public space staan centraal in een lezing die zich toespitst op het gebruik van de openbare ruimte als politiek uitgangbord dat zich bij uitstek leent voor propaganda. Twee radicale historische voorbeelden worden uitgelicht: de stedenbouw volgens het achttiende-eeuwse verlichtingsdenken die het publieke domein toegankelijk stelde voor iedereen, en de democratische stedenbouw uit de jaren zestig, die eveneens de openbare ruimte wilde verzoenen met de politieke en sociale werkelijkheid van dat moment.

Over Cor Wagenaar

Dr. Cor Wagenaar is Universitair Hoofddocent aan de TU Delft met als specialisaties de geschiedenis van de stedenbouw, en de architectuur van de gezondheidszorg. Hij publiceerde tal van boeken en artikelen waaronder Happy Cities and Public Happiness in Post-War Europe (2004) en Town Planning in the Netherlands since 1800. (2011). Hij woont en werkt in Rotterdam en Berlijn.

Blijf op de hoogte

Wil je de post en uitnodigingen van Platform GRAS per e-mail ontvangen?

Ik wil papieren post!

Platform GRAS is het architectuurcentrum van Groningen. Onze missie: het stimuleren en aanjagen van de kennis van de gebouwde omgeving en het debat daarover. Meer >
  • LinkedIn logo
  • LinkedIn